Sziasztok!
Ma egy igazán különleges bejegyzést hoztam Nektek! Arra keresem a választ, hogy valóban káros játék-e a Fortnite. Ehhez szakember segítségét is kértem, hogy együtt kiderítsük, hogy valóban káros-e a játék az emberek mentális állapotára. Szeretném elmondani, hogy nem lebeszélni szeretnék senkit arról, hogy a játékkal játsszon, ez csak csupán egy saját tapasztalatokra épülő, és a szakember szakmai véleményével alátámasztott állítás.
A saját tapasztalataim, élményeim a játékról:
Lehet, hogy sokan nem tudjátok, de Én korábban sokat játszottam a játékkal, tehát benne voltam ebbe a körforgásba amiről most szó lesz. Nagyon sok esetben dobott össze a játék kisgyerekekkel, és nagyon sokszor minősíthetetlen hangnemet hallottam a játék úgynevezett Voice Chatjén. Az esetek nagy részében hiányzott a tisztelet és mindegy volt, hogy hány éves a másik fél, ezzel nem igazán foglalkoztak. De a legtöbbször akkor durvult el a szituáció, amikor valakit kilőttek. Ordibálás, szitkozódás és nem volt ritka a fenyegetések elhangzása sem. Ma már többek között ezért nem játszom a játékkal. (Persze, tudom, hogy le lehet mute-olni mindenkit, de alapvetően a gond azzal van, hogy ameddig nem kezdenek el játszani az emberek vele, addig nincsen semmi gond). A saját környezetemben is van egy 9 éves kisfiú, aki szintén játszott/játszik a játékkal. A saját szememmel láttam, amikor lelőtték dührohamot kapott és ütni kezdte a fejét. Na, ez az a pont, amikor arról lehet beszélni, hogy a játék valóban káros.
Bár már nem játszom a játékkal mégis fontosnak tartom beszélni róla és szakember segítségét kérve megkeresni a választ arra, hogy vajon mi zajlik le az emberek agyában amikor játszanak a játékkal és mi az, ami ezt a mérhetetlen agressziót kiváltja.
A napokban Youtube-on szembejött velem egy videó, ami csak megerősített abban, hogy ezt a cikket megírjam.
Ez a videó volt az:
Ami érdekes ebben az esetben az az, hogy maga a streamer Édesanyja mondja el a fiúnak, hogy idézem „Úgyis ez fölidegesít, ezért vagy ilyen hülye idegbeteg!” - Tehát szülői szemmel látja a szituációt, hogy a gyerek rossz irányba változott mialatt játszott a Fortnite-al. Persze, jogos a kérdés, hogy ha ezt látja a szülő, akkor miért engedi a gyereket ezzel játszani. Nos, erre magam is tudom a választ: Nagyon sok szülő dolgozik, elfárad és a napvégén örül, hogy nem kell plusz energiát fordítani arra, hogy a gyereket külön is fegyelmezze, és az a legegyszerűbb módja, hogy vesznek neki (ha kisebb a gyerek) egy számítógépet, aztán egész nap el van a gyerek és nincs egy hangja sem – Innen jön az a mondás is, hogy „Elvan a gyerek, ha játszik”
Fontos megjegyezni valóm, hogy nincsen jogom egy szülőt sem bírálni, és nem is teszem ezt, ez csupán az Én látásmódom, és az Én tapasztalataim. Nem célom megbántani vele senkit!
Most pedig szeretném megmutatni Nektek, hogy másokból mit vált ki a játék, ezeket a videókat itt tudjátok megnézni:
FIGYELEM A VIDEÓK CSAK ÉS KIZÁRÓLAG AZÉRT KERÜLTEK A CIKKBE, HOGY A VALÓS TÉNYEKET ALÁ TUDJAM NEKTEK TÁMASZTANI, HOGY VALÓJÁBAN KÁROS A JÁTÉK!
A cikk megírásához felkerestem olyan streamereket akik elmondják, hogy Ők hogyan látják azt a kérdést, hogy káros-e a játék, itt tudjátok meghallgatni, és elolvasni:
Schoki1910: „Szóval, mivel úgy látom a játékot, mint kikapcsolódás, nem nagyon stresszelek rá, vagy rage-elek hogyha esetleg vesztünk vagy kilőnek. Persze ennek is meg van a célja meg senki sem azért játszik, hogy kilőjjék vagy veszítsen, de ha mivel tét nélkül játszom, csak a szórakozás és a kikapcsolódás miatt, így nem igazan zavar.
Persze ha professzionálisan jatszanék vagy ebből élnék, persze zavarna, de szerintem ez is embere válogatja hogy ki, hogyan reagál egy vereség után. A profi boxolók sem örülnek ha lecsapják őket mint a taknyot a 8-ik menetben. Szerintem ez az emberi mentalitás és természet velejárója.
Én személy szerintem nem nézem ilyen szigorúan a dolgot, amikor játszok akkor épp nem azt csinálom amit mindig, mármint dolgozom. Szoval nálam ez inkább kikapcsolódás, olyan dolog űzése amit csinálsz és szinte kutyát nem érdekli, hogy milyen jól, mennyit, mennyiért csinálod.”
Tweezers pedig mivel élőben azonnal segített, ezért az Ő véleményét videó formátumban itt tudjátok megnézni, és meghallgatni:
Megjegyzés: TweezersHUN véleményét a linkre kattintva érhetitek el:
https://youtu.be/hCwrmIJ7IWE
Most pedig nézzük, hogy mit mondd a szakember arról, hogy ilyenkor mi zajlik le az emberekben és mi az ami valójában eközben agresszívvá teszi őket:
"Önmagában az, hogy valaki dühössé válik egy vereség során, az természetes reakció, semmiben nem különbözik attól, mint amikor valakinek a kedvelt foci csapata kikap egy mérkőzésen vagy amikor véletlenül leejtünk egy pohár üdítőt, amit szerettünk volna meginni. Ha valami fontos nekünk, érthető, hogy dühössé válunk, ha azt elveszítjük. Más kérdés az, hogy a dühünket mikor és milyen módon fejezzük ki. Nyilvánvaló, hogy egy kontroller falhoz dobása túlzás (és még a lehetőségét is elveszítjük annak, hogy később játszani tudjunk). És persze a düh kifejezése hajnali két órakor szintén más fogadtatást fog kapni, mint napközben (ergó nem árt tekintettel lennünk a körülöttünk lévőkre). „ - Mondta Koncz Patrik (PhD hallgató
ELTE PPK)
„Egy másik kérdés ami felmerült bennem a látott videók kapcsán, az egy, a videojátékok pszichológiai vizsgálatának egyik kulcskérdése: agresszívvá tesznek-e a videojátékok. Sőt egy kicsit tágíthatjuk is ezt a kérdést, azaz tanulhatunk-e gondolati, érzelmi, viselkedéses mintákat azáltal, hogy videojátékokat játszunk. Bár a kutatásokat heves vita övezi ezen a téren, egyik kutató sem cáfolja azt, hogy a játékoknak hatása lehet az agresszióra (már csak a hatás mértéke vitatott). Úgy tűnik, hogy ez nagyban függ a játék tartalmától és attól, hogy a játékosok milyen módon értelmeznek egy szimulált helyzetet (lehet az egyéni győzelem a kívánt cél, vagy a csapattagok támogatása egy közös cél elérése érdekében, akár saját előnyszerzésünk háttérbe szorítása mentén). „ - Folytatta a szakember
„Kutatások azt mutatják, hogy a jellemzően proszociális (értsd. társakat támogató) helyzeteket megjelenítő játékok a proszociális érzéseket, gondolatokat és viselkedéseket erősítenek meg, míg az erőszakos helyzeteket megjelenítő játékok az agresszív érzéseket, gondolatokat, viselkedéseket. Ha az általad felvetett példánál maradunk, a Fortnite (hasonlóan más lövöldözős játékokhoz) egyaránt tere lehet a versengés során megjelenő agressziónak, más másrészről a kooperatív, proszociális viselkedésnek. Biztos tapasztaltad te is már, hogy amennyi játékos van, annyiféle hozzáállással találkozhatunk. Van aki csak a személyes céljait követi (minél jobb K/D, minél értékesebb loot, vagy az első hely, akár a csapattagok hátrahagyása mellett), míg mások inkább csapatjátékosok (fedeznek mikor gyógyítod magad, felélesztenek ha a földre kerültél, lőszert vagy építőanyagot adnak szükség esetén). Tehát végső soron a játékoson múlik, hogy milyen viselkedést tanul meg a játék során. „ - Elemez tovább.
Említi a játékfüggőség létezését is:
„Egy harmadik kérdés, ami főként a mi kutatásaink fókusza, a függőség kérdésköre. Ennek tüneteire most nem térnék ki. Az első amit el szoktunk mondani ezzel kapcsolatban, hogy a függőség létezik. Mint ahogy valaki szerencsejáték függővé tud válni, vagy alkoholistává, úgy a videójátékok is alkalmasak függőségi tünetek kialakítására. De ahogy sok tevékenységben megvan a potenciál a függőség kiváltására, úgy legtöbb esetben a fogyasztás nem eredményez függőséget. A függőség kialakulásában nagyon nagy szerepe van a személyes sérülékenységnek (személyiség, mentális problémák, szociális és érzelmi kompetenciák stb.), így jelenlegi tudásunk szerint a függőség kialakulásának egyaránt feltétele egy addikciós potenciállal bíró játék és a személyes rizikófaktorok.”
Visszakanyarodunk a cikk témájára:
„ Ismét visszatérve a kérdésedre, hogy a Fortnite különleges helyet foglal-e ezen a téren, nehéz megmondani, mivel a kutatások ritkán vizsgálnak kifejezetten egy játékot. Mivel a Fortnite nem használ lootboxokat a játékértékesítés során (ami több kutatás szerint kapcsolatba állhat a problémás játékhasználattal és a szerencsejáték függőséggel), ez a játék problémássága ellen szól. Másrészt viszont rengeteg további apró játékmechanizmust tartalmaz, ami hozzájárulhat a függőség kialakulásához – Folytatta ismét Patrik.
Arra is választ kaphatunk a cikkből, hogy valójában mi az, ami a Fortnite esetében igazából aggodalomra adhat okot, íme:
„Ami miatt még aggodalmat kelthet a Fortnite, az az életkori korlátozás nélküli elérhetőség és az ehhez kapcsolódó széleskörű fiatalkorú játékosbázis. A legtöbb addiktív termék (például alkohol, cigaretta, szerencsejáték) okkal nem elérhető fiatalkorúak számára, mert kutatások igazolják, hogy a korai kezdés hozzájárulhat a későbbi rendszeres fogyasztás vagy akár a függőség kialakulásához. „ - Zárja a gondolatmenetet Koncz Patrik, az ELTE PPK PhD hallgatója.
Kiegészítésként ajánlom a témában, ezt a cikket, amelyet Király Orsolya írt meg, aki szintén az ELTE PPK munkatársa:
https://www.gamestar.hu/extralife/fortnite-battle-royale-orulet-251857.html?fbclid=IwAR3OR7LwPI6SHuGyFY5iJY8_UEZBdf67LL1e1trM9TQ7Qool7vC4IjYAiio
Köszönetet szeretnék mondani, azért, hogy létrejöhetett a cikk az alábbi embereknek:
- Koncz Patrik( PhD hallgató
ELTE PPK)
- Király Orsolya (egyetemi adjunktus, Pszichológiai Intézet
oktató, Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszék
oktató Addiktológia Kutatócsoport
kutatócsoport tag)
(Király Orsolya elérhetőségét itt találjátok meg:
https://ppk.elte.hu/munkatarsak/kiraly-orsolya?fbclid=IwAR3VMcs5iazfA9556gZud4pNQW0NsurdEICpKovmsP6ENobexYI7pPMZpDs)
Streamerek:
- tweezersHUN (https://www.twitch.tv/tweezershun)
- schoki1910 (https://www.twitch.tv/schoki1910)
Ismét hatalmas köszönet, ha elolvastátok a cikkemet!
Ha érdekelnek a további tartalmak tőlem, akkor iratkozz fel a YOUTUBE CSATORNÁMRA ITT!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.